Επισκεφτείτε το ΜπλεΜήλο όπου μαζί με τον Στέφανο Αθανασιάδη και τον Τηλέμαχο Χορμοβίτη γράφουμε ένα blog που ανανεώνεται καθημερινά. Συνέχεια

Σάββατο 8 Μαρτίου 2008

Χθές, Σήμερα, Αύριο

Ο βουλευτής Κεφαλλονιάς τρέχει…. ή μήπως κάποιοι τον τρέχουν και δέν θα έπρεπε;

του Ναπολέοντα Λιναρδάτου

Είναι πράγματι ενδιαφέρον κάποιος να δει πόση δουλειά τραβάει ο τοπικός μας βουλευτής. Μόνο και μόνο να γράφεις τις ανακοινώσεις των δραστηριοτήτων του θέλεις μια τετραετία.
Δεν ειρωνεύομαι, είναι πολύ δουλεία. Αν υπήρχε μια κάμερα να παρακολουθεί τον κ. Παρίση θα τον βλέπαμε να ανεβοκατεβαίνει σκάλες υπουργείων, να συναντά ψηφοφόρους, φορείς, παράγοντες, κτλ.

Τρέχει ασταμάτητα ο κ. Παρίσης γιατί όλα τα περιμένουμε από το κράτος. Το κράτος θα φτιάξει τον τουρισμό, την παιδεία, τα νοσοκομεία, την οικονομία, τα πάντα- εντός, εκτός και επί τα αυτά. Οι ψυχολόγοι λένε ότι εξυπνάδα είναι η δυνατότητα να μαθαίνεις από την εμπειρία σου. Εμείς για δεκαετίες τώρα έχουμε εναποθέσει τις ελπίδες μας στον κρατισμό. Δεν μας βγαίνει, αλλά επιμένουμε. Συνέχεια

3 σχόλια:

kefalos είπε...

Ναπολέων , καλά θέτεις το πρόβλημα της πολιτικής κατάστασης της χώρας (Ελλάδας)έστω και an πιστεύεις ότι η λύση του προβλήματος είναι προς την συντηρητική κατεύθυνση .
ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΕΊΣΕ ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΩΣΤΟΣ.
Κατά την γνώμη μου το πρόβλημα μας ως κοινωνία είναι ότι αρεσκόμαστε στις προσωπικές ικανοποιήσεις από τους πολιτικούς (ρουσφέτια) και σε ένα διορισμό στο δημόσιο. Έτσι γινόμαστε μη παραγωγικοί για την οικονομία.
Από την ιστορία μας βλέπουμε ότι τα γενεσιουργά αίτια των προβλημάτων της χώρας έχουν να κάνουν με οτιδήποτε άλλο παρά με την ιδεολογική ταυτότητα της εκάστοτε κυβέρνησης.

Rec-memberX είπε...

Agapite Napoleon,
thank you for answering my comment on miranda-p.blogspot.com

My intention was not to be vague, but neither did I wish to miss out the wider framework.

I used the term "aristocratic" because I was referring to the noble antecedent of "philosophical ethics"; not specifically to bourgeois moralism.
These relate to different anthropological strata /eras.

Obviously, some system of values is always in the heart of an organized society. But, these evolve and vary with time.

It's obvious that Greece (among other countries) is facing an unprecedented challenge. I don't know how often you visit this country, but you must have seen how deep the changes are (big new money, a dynamic banking sector, the black economy of war and illegal trade in the balkans, massive immigration and cheap, unsecured labour; we are faced with a bankrupt political caste, a failing state, a government party whose contribution, after all, is to show how shallow traditional stereotypes are! we also have an unprecedented number of local movements, organizations of citizens, art activism and pressure groups. These things do not often make the news! They may often be excessive or misguided, but they prove that a new political consciousness is being elaborated. I myself have been working in certain projects, like this one: www.reconstruction.gr)

To me, the work of Foucault and later, Derrida, and many others, is an important part of western post-modernity. Bear in mind, that I am a disciple of Foucault and this, has never made me irresponsible, or irrational. And I have even voted for the liberals, should you care to know! anyway, these thinkers have certainly nothing to do with corruption in hellenic politics! No philosophy can ever induce corruption or harm society, because all systematic thought teaches responsibility, liberty and the struggle for coherence and meaning.

On the other hand, I wanted to point out that certain problems that in your vision appear symptomatic of modern Greece, cannot be fully disassociated from European and world politics.

I do agree with you that we need to tackle problems on the local level effectively, efficiently, you name it... but, there is an issue with the historical evolution of society. Don't forget that Greece, after the civil war, was a broken society. Before catching our breath, we fell apart once more and... enter the generals. Pasok played a role in rehabilitating a class of people that had been persecuted, but, eventually they stayed too long in office and thus, became corrupt, in tune with a "large part" of our society that saw European subsidies as some sort of spoil.

But, let us not overlook that other part of greek society, all the responsible and gentle citizens who really care.

I can't help thinking that you care about your country of origin. So do I, but at times I hate it too. Don't we all? I comfort myself by thinking that it takes time for institutions to be built, it takes time for societies to produce efficient elite classes, it takes time and effort and luck! and still...

thanks for the conversation,
Best regards
M

Miranda-p.blogspot.com

Rec-memberX είπε...

Hey NL,

thanks for your response, I have posted an answer on my blog. I will refrain from reposting it here to avoid burdening the comments column too much!

miranda-p.blogspot.com